Behöver man anlita en webbyrå om man driver en skönhetssalong? Räcker det inte med Facebook och Instagram för att komma i kontakt med potentiella kunder? Nej, det finns fortfarande många skäl till varför sajten, ofta kallad hemsidan, är den viktigaste kanalen för att hitta nya kunder.
Det talas så mycket om sociala medier nuförtiden att man nästan glömmer bort resten av internet. Men det finns, och det är den stora källan till nya kunder. Det är därför vi har en sajt, skapad av professionella på en webbyrå. Du kanske tror att det räcker med att ha en sida på Facebook för att hitta kunder, men det är en strategi som sällan fungerar.

Därför ska du ha en sajt
De främsta anledningarna till att man måste ha en sajt är:
- Google (och i viss mån andra sökmotorer). De flesta som letar efter en tjänst googlar. De går inte in på Facebook och söker efter “skönhetssalong Gävle” – de söker på Google efter denna information. Google är nästan alltid den främsta källan till nya besökare.
- Du kan bestämma hur din sajt ska se ut, och vilken information som ska finnas på den. Du kan lägga upp hur många videor eller bilder du vill för att förklara hur ni arbetar på just din salong.
- Facebook och Instagram drabbas ibland av avbrott, och går inte att använda. Det är ovanligt, men det händer. Om du väljer att ha en egen sajt kan du genom säkerhetsåtgärder skydda den, så att en kopia finns att tillgå på en annan server om din vanliga server skulle gå ned. En sådan tjänst är Cloudflare, som beslutat att göra vissa av sina tjänster gratis under corona-pandemin.
Du behöver inte ta webbyrån som ligger närmast. Hittar du en webbyrå i en annan stad kan du lika gärna välja den. Arbetet görs ju ändå på nätet. En bra webbyrå är Pixeltokig i Stockholm och Sundsvall. Läs mer om deras tjänster på https://pixeltokig.se/vad-vi-gor/webbutveckling/.